Co warto wiedzieć o zadośćuczynieniu za opóźniony lot – jakie prawa przysługują pasażerowi?

Kilkunastominutowe opóźnienia w lotach samolotów zdarzają się bardzo często, i są spowodowane wieloma czynnikami, np. problemami technicznymi maszyn. W takich przypadkach nie pozostaje nam nic innego, jak po prostu usiąść i czekać, aż odbycie lotu będzie możliwe. Jednak w przypadku kilkugodzinnego opóźnienia staje się to o wiele bardziej uciążliwe, a rekompensatę za ten stracony czas możemy otrzymać w postaci odszkodowania. Obecne prawo działa znacznie na korzyść pasażera, ułatwiając mu tym samym roszczenie o zadośćuczynienie za stracony czas i niewywiązanie się z usługi za którą pasażer zapłacił. Bez względu na to, jak często podróżujemy samolotem, warto jest znać swoje podstawowe prawa w tej materii. Kiedy i na jakich podstawach pasażer może ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot, i jakie prawa przysługują mu w tym zakresie?

Jakie są prawa pasażera opóźnionego lotu?

Według obecnie funkcjonującego prawa, pasażer ma możliwość ubiegania się o odszkodowanie od 250 do 600 € w przypadku, gdy jego lot jest opóźniony więcej niż o 3 godziny. Kwota odszkodowania zależna jest głównie od długości trasy samolotu, jaką miał odbyć. Jeżeli natomiast lot opóźniony jest o więcej niż 5 godzin, pasażer ma prawo ubiegać się o zwrot pieniędzy za bilet w całości. W przypadku, kiedy lot opóźniony jest tak bardzo, że koniecznością staje się nocleg w danej miejscowości, linie powinny pokryć koszty noclegu swoich pasażerów oraz zorganizować transport z lotniska do hotelu. Warto również wiedzieć, że w przypadku opóźnienia lotu, linie lotnicze zobligowane są do zorganizowania napojów oraz posiłków dla pasażerów którzy mają wykupiony bilet na opóźniony lot. Ich ilość, a także to, co pasażerowie dostaną zależne jest od opóźnienia, ale również od polityki danych linii lotniczych.

Więcej na temat odszkodowań za odwołany lot można poczytać na stronie: https://kancelariaomega.pl/odszkodowania-za-odwolany-lot/.